Skip to Content

STAR WARS: SCHOKKEND NIEUWS # 116 – THE BLAST OFF

151007 star wars schokkend nieuws 116 the blast off-1Overal in de wereld voel je The Force aanzwellen. Star Wars-fans wachten vol ongeduld op Star Wars: Episode VIII – The Force Awakens die op 16 december uitkomt.  Samen wachten maakt het iets dragelijker, dus kom genieten van Star Wars-trailers op 35mm, reclamefilmpjes en rip-offs!
lang trailers op 35mm, reclamefilmpjes van Star Wars-speelgoed, re-release trailers en rip-off trailers: van Flash Gordon, via de 35mm-trailer van Revenge of the Jedi (je leest het goed) naar The Last Starfighter. Met een bijzondere uitmijter: een aflevering van Battle of the Planets op 16mm. De originele serie is uit 1972, maar het enorme succes vanStar Wars in 1977 deed de distributeur besluiten de serie naar Amerika te halen en er een R2-D2-achtig robotje aan te voegen!

Roloff de Jeu is film- en Star Wars-verzamelaar en samensteller van de tentoonstelling ‘Collecting the Force’  in het Geoffrey Donaldson Institute in Noord-Scharwoude. De tentoonstelling met unieke merchandise en collectables van de ongekend populaire filmserie is tot 9 januari 2016 gratis toegankelijk. Fans kochten massaal de figuurtjes, bordspelen, dekbed-overtrekken, boeken, posters, glazen, bekers, LEGO-poppetjes, foto’s en soundtracks van Star Wars. In de foyer van De Melkweg een klein voorproefje. Star Wars galore!

Tentoonstelling: Recente aanwinsten en vondsten

Zaterdagmiddag 18 april is voor het eerst de nieuwe tentoonstelling Recente aanwinsten en vondsten van het Geoffrey Donaldson Instituut (GDI) in Noord-Scharwoude open voor publiek. Het GDI laat naast een unieke filmprojector van de landmacht objecten zien uit bijvoorbeeld de nalatenschappen van de directeur van het Filmmuseum Jan de Vaal en van de eerste hoogleraar  filmgeschiedenis Nico Brederoo. Bovendien zijn er onder meer drie schilderijen van filmregisseur en schilder Bert Haanstra en is er correspondentie tussen Geoffrey Donaldson – de naamgever van het instituut – en de Duitse schrijfster Kathinka Dittrich te zien.
De tentoonstelling geeft een indruk van schenkingen en aankopen uit de eerste anderhalf jaar van haar bestaan. Het gaat om belangwekkende objecten uit de filmgeschiedenis zoals affiches, glamourportretten en twee art deco-stoelen uit de reeds lang gesloten Colosseum bioscoop in Rotterdam. Twee schilderijen van Haanstra zijn dankzij de laatste thematentoonstelling in het GDI beschikbaar gekomen. Dittrich verraste het instituut tijdens de officiële opening in november 2013 met de overdracht van haar archief van ruim twintig jaar correspondentie met de naamgever van het GDI. Zij was collega en vriendin van Donaldson en is directeur geweest van het Goethe Instituut in Amsterdam. Dittrich is schrijfster van onder meer Achter het Doek: Duitse Emigranten in de Nederlandse Speelfilm in de jaren dertig (1987).

De tentoonstelling is tot en met 18 juli 2015 zaterdag, maandag en woensdag tussen 14.00 uur en 17.00 uur gratis te bezoeken. De tentoonstelling in het GDI is op afspraak ook op andere tijden te bezoeken. Informatie over het GDI staat op www.donaldsoninstituut.nl.

De verbouwing van het GDI nadert de afronding. In mei is de oplevering van de filmzaal met technisch hoge kwaliteit van projectie en geluid. Het Geoffrey Donaldson Instituut is inmiddels begonnen met de voorbereidingen van een tentoonstelling over de filmserie Star Wars. Die tentoonstelling is vanaf augustus 2015 te zien.

Recente aanwinsten en vondsten

Aan de muur / in de zaal:

Bert Haanstra, Zelfportret met Nita, 1944. schenking Fam.Haanstra, nov.2013.

2 Art Deco stoelen uit het Rotterdamse Colosseum Theater.
schenking Tjitte de Vries en Ati Mul, Rotterdam, 2014.

Toonder Studios/Houwer Film; 2 ontwerpen en cells voor ALS JE BEGRIJPT WAT IK BEDOEL (1982). schenking Emmy en Ronald Rosbeek, nov. 2013

Banner THE TWO FACES OF JANUARY (2014).
schenking David/Cineworld Beverwijk, 2014.

Door de RVD afgekeurd affiche Nederlands Filmfestival 1985 (ontwerp Joost Veerkamp). Schenking Bram Reijnhoudt, april 2015.

Glamour-portret Dorothy Lamour ca. 1945, afkomstig uit een Belgische cinema
aankoop december 2013.

Portret van een portier van een onbekende Cinema Palace, ca. 1940
aankoop december 2013.

Bert Haanstra, [g.t.] Twee Javaanse Poppen, 1941 bruikleen fam Beek, Uitgeest.

 

 

 

 

 

 

 

 

Bert Haanstra, Stilleven met Masker van Nefertete, 1943.
bruikleen familie Laret, Rijswijk

 

 

 

 

 

 

 

stills DE EEUWIGE LES (Gerard Rutten, 1940) – zie bijschrift – schenking Peter Westervoorde, Aerdenhout, 2014.

Cinetechnic (= Debrie) 16-mm projector, op locatie gebruikt door de Landmacht Filmdienst het Nederlandse leger. schenking familie Feldberg, Spanbroek, 2014.

16-mm Filmprojector gebruikt door de landmacht.

Filmdoek in gebruik geweest bij de reisbioscoop van Gerrit Hart (een van de latere exploitanten van het Tivoli Theater te Noord-Scharwoude). Met fotokopieën van Gerrit Hart voor het doek (ca. 1925) en een fotokopie van de Eerste Langedijker Bioscoop. Rechts met witte pet Gerrit Hart en daarnaast zijn echtgenote, ca. 1929. schenking fam. Kemmink-Hart, Hoorn, nov. 2013.

Moviola (in Amerika werden op deze machines films gemonteerd), ca. 1950
aankoop december 2013.

vitrine 1

Een keuze uit de correspondentie tussen de filmhistorici Geoffrey Donaldson en Dr. Kathinka Dittrich, december 1980 – april 2002. Het GDI kreeg bij de opening van het instituut van mevrouw Dittrich (die het eerste exemplaar van ons boek Geoffrey Donaldson Een Leven voor de Film ontving) de verzamelde correspondentie; 2 volle ordners.
schenking Kathinka Dittrich, november 2013.

DSC_0618

vitrine 2

2 foto´s van het bedrijfsuitje van City Film naar de set van A BRIDGE TOO FAR (zomer 1976). Op de foto’s onder andere producent Joseph E. Levine.

Belgisch affiche A CHUMP AT OXFORD (film van 1940, affiche vermoedelijk uit de jaren 50

Foto van de Nederlandse première van HOCHZEITSNACHT IM PARADIES (Geza von Bolvary, BRD, 1950, Nederlandse titel ‘HUWELIJKSWALS’), vermoedelijk in het City Theater te Amsterdam in mei of juni 1951. v.l.n.r. André Dresscher (Express Film), Johannes Heesters, [onbekend, vrm directie City Theater] en Mijndert van Veenhuisen (City Film), vader van de schenker.
schenking Dhr. M. van Veenhuijsen, Oudkarspel (november 2014)

vitrine 3

Kinamo 35-mm camera, ca. 1922. Met dit type camera filmde Joris Ivens DE BRUG (1928) en Rudi Hornecker HONGER! (1945)

Blikje voor Gevaert Gevapan 35-mm negatief film
beiden schenking B.P.Wijnberg, Haarlem, 2014
2 bedankkaartjes van filmcriticus/tekenaar L.J.Jordaan (1885-1980), 1976.
schenking J.A.Frenkel, Rotterdam, 2014

Toegangskaart KRO-Studio voor TV-filmkwis Voor een Briefkaart op de Eerste Rang, voor opnamedag 19.7.1979 (de oprichter van het GDI deed toen mee aan deze kwis)
schenking Marieke Neesen, Oudkarspel

Een toegangskaart voor de filmkwis *Voor een Briefkaart op de Eerste Rang* (1979) en een bedankkaartje van de filmcriticus en politiek tekenaar L.J. Jordaan uit 1975.

Plaatsnummersysteem Boon van Cinema Du Midi Den Haag, ca. 1975.
schenking Familie Rosbeek, Rijswijk
DSC_0615

vitrine 4

Reel bands worden in de VS gebruikt om akten vast te zetten zonder plakband. Hier wat ongebruikte reel bands, en 1 gebruikte van de MGM/Ernst Lubitsch film NINOTCHKA (1940)
schenking Bob Leader, Seattle USA en Henk de Smidt, Castricum
Knipsels NEW YORK NEW YORK (Martin Scorcese, 1977). Het GDI verwierf onlangs een Nederlandse ondertitelde 35-mm kopie van deze beroemde film met Robert de Niro en Liza Minelli.
schenking Kees en Hermine Pel, Westzaan

Projectie-rapport BEGRIJPT U NU WAAROM IK HUIL? (Louis van Gasteren, 1966), gevonden in het 35-mm filmblik met de eerste akte van de film. Het GDI verwierf onlangs een 35-mm kopie van deze beroemde film over Professor Bastiaans en zijn omstreden behandelingswijze van oorlogstrauma’s met gebruik van LSD. Anonieme schenking, 2014.

Vitrine 5

‘De Chimp “Wouter” ‘, tekening van Bert Haanstra (datum onbekend, ca. 1990)
Aankoop 2014

Bert Haanstra, ‘Twintig Portretten. Een Therapie’, met een opdracht aan collega-filmmaker Jan Vrijman.
Aankoop 2014

Vitrine 6

Een grote schenking was de filmische nalatenschap van Prof.Dr. Nico J. Brederoo (1942-2000), de eerste hoogleraar in de filmgeschiedenis van Nederland. De collectie omvat ca. 6000 videobanden met films en filmprogramma’s, apparatuur (Video 2000, VHS en S-VHS) om te viewen, en daarnaast 30 verhuisdozen met vakliteratuur. Hier een keuze uit de boeken en brochures; o.a. de 1ste druk van Thomas Leeflangs boek over Leni Riefenstahl met een opdracht van de schrijver die colleges had bijgewoond van Brederoo. Verder een In Memoriam over Nico van zijn collega Bert Hogenkamp.
schenking Henk Boelman Kranenburg, Scheveningen, voorjaar 2014.

Vitrine 7

Een fraaie schenking was eveneens een 15-tal dozen met boeken uit de persoonlijke bibliotheek van Filmmuseum-directeur Jan de Vaal (1922-2002). In deze vitrine en paar bijzondere boeken en brochures. Onder andere een door Tjitte de Vries en Ati Mul gesigneerd exemplaar van hun boek over poppenfilmmaker Joop Geesink.
Schenking Tineke de Vaal, Oisterwijk (december 2013)

Foto’s DE EEUWIGE LES (Gerard Rutten, 1940 – onvoltooid)

Deze interessante schenking van 7 foto’s (we tonen er hier 5) gemaakt door atelier Merkelbach laat zien dat de – onvoltooide – Rembrandt-film van Gerard Rutten groots werd opgezet. Niet alleen werden de Cinetone-studio’s in Duivendrecht ervoor afgehuurd, ook werden bekende acteurs als Jules Verstraete (als Rembrandt) gecontracteerd. Doordat de Nederlandse filmstudio’s enkele maanden later in Duitse handen kwamen bleef Ruttens Rembrandt-film onvoltooid (wel kwam er in 1942 in dezelfde studio’s een andere, Duitse Rembrandt-film gereed). Beelden uit Ruttens film werden na de oorlog gebruikt in de curieuze documentaire REMBRANDT IN DE SCHUILKELDER (1946). Op dit moment is er in het Amsterdamse Stedelijk Museum een tentoonstelling waar deze filmplannen aan het begin van de Tweede Wereldoorlog ook voorbij komen. De foto’s van DE EEUWIGE LES werden aan het GDI geschonken door Peter Westervoorde, Aerdenhout, 2014.

Recente aanwinsten en vondsten

Te zien van 18 april tot 18 juli 2015

Recente aanwinsten en vondsten

Aan de muur / in de zaal:

Bert Haanstra, Zelfportret met Nita, 1944. schenking Fam.Haanstra, nov.2013.

2 Art Deco stoelen uit het Rotterdamse Colosseum Theater.
schenking Tjitte de Vries en Ati Mul, Rotterdam, 2014.

Toonder Studios/Houwer Film; 2 ontwerpen en cells voor ALS JE BEGRIJPT WAT IK BEDOEL (1982). schenking Emmy en Ronald Rosbeek, nov. 2013

Banner THE TWO FACES OF JANUARY (2014).
schenking David/Cineworld Beverwijk, 2014.

Door de RVD afgekeurd affiche Nederlands Filmfestival 1985 (ontwerp Joost Veerkamp). Schenking Bram Reijnhoudt, april 2015.

Glamour-portret Dorothy Lamour ca. 1945, afkomstig uit een Belgische cinema
aankoop december 2013.

Portret van een portier van een onbekende Cinema Palace, ca. 1940
aankoop december 2013.

Bert Haanstra, [g.t.] Twee Javaanse Poppen, 1941 bruikleen fam Beek, Uitgeest.

Bert Haanstra, Stilleven met Masker van Nefertete, 1943.
bruikleen familie Laret, Rijswijk

stills DE EEUWIGE LES (Gerard Rutten, 1940) – zie bijschrift – schenking Peter Westervoorde, Aerdenhout, 2014.

Cinetechnic (= Debrie) 16-mm projector, op locatie gebruikt door de Landmacht Filmdienst het Nederlandse leger. schenking familie Feldberg, Spanbroek, 2014.

Filmdoek in gebruik geweest bij de reisbioscoop van Gerrit Hart (een van de latere exploitanten van het Tivoli Theater te Noord-Scharwoude). Met fotokopieën van Gerrit Hart voor het doek (ca. 1925) en een fotokopie van de Eerste Langedijker Bioscoop. Rechts met witte pet Gerrit Hart en daarnaast zijn echtgenote, ca. 1929. schenking fam. Kemmink-Hart, Hoorn, nov. 2013.

Moviola (in Amerika werden op deze machines films gemonteerd), ca. 1950
aankoop december 2013.

vitrine 1

Een keuze uit de correspondentie tussen de filmhistorici Geoffrey Donaldson en Dr. Kathinka Dittrich, december 1980 – april 2002. Het GDI kreeg bij de opening van het instituut van mevrouw Dittrich (die het eerste exemplaar van ons boek Geoffrey Donaldson Een Leven voor de Film ontving) de verzamelde correspondentie; 2 volle ordners.
schenking Kathinka Dittrich, november 2013.

DSC_0618

vitrine 2

2 foto´s van het bedrijfsuitje van City Film naar de set van A BRIDGE TOO FAR (zomer 1976). Op de foto’s onder andere producent Joseph E. Levine.

Belgisch affiche A CHUMP AT OXFORD (film van 1940, affiche vermoedelijk uit de jaren 50

Foto van de Nederlandse première van HOCHZEITSNACHT IM PARADIES (Geza von Bolvary, BRD, 1950, Nederlandse titel ‘HUWELIJKSWALS’), vermoedelijk in het City Theater te Amsterdam in mei of juni 1951. v.l.n.r. André Dresscher (Express Film), Johannes Heesters, [onbekend, vrm directie City Theater] en Mijndert van Veenhuisen (City Film), vader van de schenker.
schenking Dhr. M. van Veenhuijsen, Oudkarspel (november 2014)

vitrine 3

Kinamo 35-mm camera, ca. 1922. Met dit type camera filmde Joris Ivens DE BRUG (1928) en Rudi Hornecker HONGER! (1945)

Blikje voor Gevaert Gevapan 35-mm negatief film
beiden schenking B.P.Wijnberg, Haarlem, 2014
2 bedankkaartjes van filmcriticus/tekenaar L.J.Jordaan (1885-1980), 1976.
schenking J.A.Frenkel, Rotterdam, 2014

Toegangskaart KRO-Studio voor TV-filmkwis Voor een Briefkaart op de Eerste Rang, voor opnamedag 19.7.1979 (de oprichter van het GDI deed toen mee aan deze kwis)
schenking Marieke Neesen, Oudkarspel
Plaatsnummersysteem Boon van Cinema Du Midi Den Haag, ca. 1975.
schenking Familie Rosbeek, Rijswijk
DSC_0615

vitrine 4

Reel bands worden in de VS gebruikt om akten vast te zetten zonder plakband. Hier wat ongebruikte reel bands, en 1 gebruikte van de MGM/Ernst Lubitsch film NINOTCHKA (1940)
schenking Bob Leader, Seattle USA en Henk de Smidt, Castricum
Knipsels NEW YORK NEW YORK (Martin Scorcese, 1977). Het GDI verwierf onlangs een Nederlandse ondertitelde 35-mm kopie van deze beroemde film met Robert de Niro en Liza Minelli.
schenking Kees en Hermine Pel, Westzaan
 
Projectie-rapport BEGRIJPT U NU WAAROM IK HUIL? (Louis van Gasteren, 1966), gevonden in het 35-mm filmblik met de eerste akte van de film. Het GDI verwierf onlangs een 35-mm kopie van deze beroemde film over Professor Bastiaans en zijn omstreden  behandelingswijze van oorlogstrauma’s met gebruik van LSD. Anonieme schenking, 2014.

Vitrine 5

‘De Chimp “Wouter” ‘, tekening van Bert Haanstra (datum onbekend, ca. 1990)
Aankoop 2014

Bert Haanstra, ‘Twintig Portretten. Een Therapie’, met een opdracht aan collega-filmmaker Jan Vrijman.
Aankoop 2014

Vitrine 6

Een grote schenking was de filmische nalatenschap van Prof.Dr. Nico J. Brederoo (1942-2000), de eerste hoogleraar in de filmgeschiedenis van Nederland. De collectie omvat ca. 6000 videobanden met films en filmprogramma’s, apparatuur (Video 2000, VHS en S-VHS) om te viewen, en daarnaast 30 verhuisdozen met vakliteratuur. Hier een keuze uit de boeken en brochures; o.a. de 1ste  druk van Thomas Leeflangs boek over Leni Riefenstahl met een opdracht van de schrijver die colleges had bijgewoond van Brederoo. Verder een In Memoriam over Nico van zijn collega Bert Hogenkamp.
schenking Henk Boelman Kranenburg, Scheveningen, voorjaar 2014.

Vitrine 7

Een fraaie schenking was eveneens een 15-tal dozen met boeken uit de persoonlijke bibliotheek van Filmmuseum-directeur Jan de Vaal (1922-2002). In deze vitrine en paar bijzondere boeken en brochures. Onder andere een door Tjitte de Vries en Ati Mul gesigneerd exemplaar van hun boek over poppenfilmmaker Joop Geesink.
Schenking Tineke de Vaal, Oisterwijk (december 2013)

Foto’s DE EEUWIGE LES (Gerard Rutten, 1940 – onvoltooid)

Deze interessante schenking van 7 foto’s (we tonen er hier 5) gemaakt door atelier Merkelbach laat zien dat de – onvoltooide – Rembrandt-film van Gerard Rutten groots werd opgezet. Niet alleen werden de Cinetone-studio’s in Duivendrecht ervoor afgehuurd, ook werden bekende acteurs als Jules Verstraete (als Rembrandt) gecontracteerd. Doordat de Nederlandse filmstudio’s enkele maanden later in Duitse handen kwamen bleef Ruttens Rembrandt-film onvoltooid (wel kwam er in 1942 in dezelfde studio’s een andere, Duitse Rembrandt-film gereed). Beelden uit Ruttens film werden na de oorlog gebruikt in de curieuze documentaire REMBRANDT IN DE SCHUILKELDER (1946). Op dit moment is er in het Amsterdamse Stedelijk Museum een tentoonstelling waar deze filmplannen aan het begin van de Tweede Wereldoorlog ook voorbij komen. De foto’s van DE EEUWIGE LES werden aan het GDI geschonken door Peter Westervoorde, Aerdenhout, 2014.

Foto’s nieuwe aanwinsten

Enkele foto’s van de nieuwe aanwinsten:

DSC_0622DSC_0621DSC_0614

GDI zondag 4 april 2015 geopend

​RECENTE AANWINSTEN IN HET DONALDSON INSTITUUT
Noord-Scharwoude. – Tijdens de braderie op Eerste Paasdag zal ook het
filminstituut aan de Dorpsstraat haar deuren openen. Bezoekers zullen dan
een eerste blik kunnen werpen op de nieuwe tentoonstelling *Recente
Vondsten en Aanwinsten *die daarna pas op 18 april officieel opengaat. In
deze expositie zal het Geoffrey Donaldson Instituut een deel van de dingen
laten zien die in de eerste anderhalf jaar van haar bestaan geschonken
werden en aangekocht zijn. Zo is onder veel meer een portret van Bert
Haanstra en zijn vrouw dat de familie aan het GDI schonk te zien. Ook zijn
twee nog niet eerder getoonde schilderijen van Haanstra te zien; deze
kwamen boven water als gevolg van de vorige, uiterst succesvolle expositie
van het instituut. Verder onder andere een recent geschonken Engelse
filmprojector (vroeger in gebruik bij de landmacht) en een filmcamera uit
de jaren 20. In de vitrines is een deel van de bibliotheek van Jan de Vaal
(1922-2002), de eerste directeur van het Filmmuseum te zien. Verder zal een
deel van de correspondentie tussen de filmhistorici Geoffrey Donaldson en
zijn Duitse collega Kathinka Dittrich getoond worden. Ook is er een vitrine
met boeken en video-cassettes van prof.dr. Nico Brederoo (1942-2000), de
eerste Nederlandse hoogleraar filmgeschiedenis.Het Donaldson Instituut is gevestigd aan de Dorpsstraat 612 te
Noord-Scharwoude. Openingstijden: Zondag 5 april, 14.00-17.00.Op de foto’s:1. Losse schenkingen: een toegangskaart voor de filmkwis *Voor een
Briefkaart op de Eerste Rang* (1979) en een bedankkaartje van de
filmcriticus en politiek tekenaar L.J. Jordaan uit 1975.

DSC_0619_resized
2. 16-mm filmprojector gebruikt door de landmacht.

DSC_0614_resized

GDI in de krant

Uit de Alkmaarse Courant:
10916369_441634299327756_7105280034672299094_o

Nieuwe foto’s beschikbaar

Er zijn nieuwe foto’s beschikbaar op op de fotoalbum pagina van de website. Diverse foto’s zijn beschikbaar gesteld door Rosbeek Technologie en Marieke Neesen van de plaatsing van nieuwe projectoren bij het Instituut.

Persbericht

nog tot en met woensdag in herfstvakantie

MEER DAN VIJFHONDERD BEZOEKERS VOOR TENTOONSTELLING BERT HAANSTRA

Het Geoffrey Donaldson Instituut (GDI) in Noord-Scharwoude kijkt nu al terug op een succesvolle tentoonstelling over filmregisseur Bert Haanstra als schilder, tekenaar en fotograaf. De gratis toegankelijke tentoonstelling is nog te bezoeken tot en met woensdag 15 oktober 2014. De tentoonstelling en het boek maken het beeld van de kunstenaar Haanstra vollediger. Als afsluiting van de tentoonstelling verzorgt Haanstra-kenner en de auteur van het boek Hans Schoots woensdagmiddag 15 oktober een lezing over de schilder, tekenaar en fotograaf Bert Haanstra. 
Bij het grote publiek is Bert Haanstra nauwelijks bekend om zijn schilderijen, tekeningen en foto’s. Haanstra had een eigen stijl van schilderen met een voorkeur voor portretten. Veel schilderijen van de tentoonstelling zijn niet eerder te zien geweest. Uitgever GDI publiceerde ook het boek ‘Bert Haanstra, schilder, tekenaar, fotograaf’ van Haanstra-kenner Hans Schoots. Schoots verzorgt woensdag 15 oktober om 15.00 uur in het GDI een lezing over de schilder Bert Haanstra.

De gratis toegankelijke tentoonstelling in het GDI – Dorpsstraat 612 – in Noord-Scharwoude is nog te bezoeken tot en met woensdag 15 oktober 2014. De tentoonstelling is maandag, woensdag en zaterdag open van 14.00 uur tot 17.00 uur. Het boek ‘Bert Haanstra schilder, tekenaar, fotograaf’ (kleurendruk, formaat 28 cm x 28 cm, 96 pagina’s) van Hans Schoots is te koop in het GDI voor € 24,95. Nadere informatie over de tentoonstelling staat op www.donaldsoninstituut.nl.

Bert Haanstra (1916-1997) is bij velen vooral bekend als filmregisseur van onder meer de films Glas (1958), Fanfare (1958), Alleman (1963) en Bij de beesten af (1972). Het GDI in Noord-Scharwoude wil bekendheid geven aan schilder, tekenaar en fotograaf Bert Haanstra. Haanstra begon op achttienjarige leeftijd in 1934 in Amsterdam als persfotograaf. In de oorlogsjaren was hij actief in het verzet en volgde een schildersopleiding aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam, waar hij in de klas zat met onder meer Karel Appel.

———————————————————————————————————————————————-
Noord-Scharwoude,  06 oktober 2014

Schilderij geschonken aan GDI door erven Haanstra

haanstraenvrouw2362x3102

Tijdens de opening van de tentoonstelling Bert Haanstra Schilder Tekenaar Fotograaf op 15 augustus 2014 werd het schilderij Zelfportret met Nita (1944) door Rimko en Jurre, de zoons van Bert en Nita Haanstra, geschonken aan het Donaldson Instituut. Het schilderij wordt onderdeel van de vaste collectie van het instituut en zal in ieder geval ook op de volgende tentoonstelling ‘Recente Aanwinsten’ (opening naar schatting 3 november a.s.) te zien zijn.

Bewegende beelden van Bert Haanstra uit 1944

film1film2

Op de Haanstratentoonstelling in het Donaldson Instituut worden voor het eerst bewegende beelden van Bert Haanstra uit 1944 aan het publiek getoond. Het zijn privé-opnamen van de familie Haanstra. De beelden zijn van kort na Haanstra’s huwelijk met Nita Wijtmans, toen hij op de Rijksakademie van Beeldende Kunsten zat en probeerde de kost te verdienen met het maken van portretten en stillevens. Op de ongeveer anderhalve minuut film is Haanstra te zien terwijl hij schildert aan een tot dusver niet bekend stilleven en zijn pasgetrouwde Nita bekijkt met een schildersoog. Twee portretten die aan de muur in zijn atelier hangen zijn op dit moment in Noord-Scharwoude te zien. Aan het eind van zijn leven heeft Haanstra aan deze beelden nog muziek toegevoegd en zelf ingesproken commentaar waarin hij het heeft over ‘schilderen in ruil voor etenswaar, kunst met de smaak van brood en kaas’.

De beelden zijn zondag 14 september te zien op Kunstof TV.

Expositie

Haanstraposter_resize

vanaf zaterdag 16 augustus
TENTOONSTELLING OVER SCHILDER, TEKENAAR EN FOTOGRAAF BERT HAANSTRA Velen kennen Bert Haanstra alleen als filmregisseur. Het Geoffrey Donaldson Instituut (GDI) wil in dat beeld verandering brengen met een tentoonstelling en een boek. Bert Haanstra begon in de jaren dertig van de vorige eeuw als persfotograaf en volgde in de oorlogsjaren een opleiding tot kunstschilder. De tentoonstelling omvat veel schilderijen die niet eerder te zien zijn geweest. Bovendien publiceert uitgever GDI het boek ‘Bert Haanstra, schilder, tekenaar, fotograaf’ van Haanstra-kenner Hans Schoots. De tentoonstelling is te zien vanaf 16 augustus tot en met 15 oktober. De toegang is gratis.

BertHaanstradoorTheoScheffer100x158
Bert Haanstra (1916-1997) is bij velen vooral bekend als filmregisseur van onder meer de films Glas (1958), Fanfare (1958), Alleman (1963) en Bij de beesten af (1972). Het GDI in Noord-Scharwoude wil bekendheid geven aan schilder, tekenaar en fotograaf Bert Haanstra. Haanstra begon op achttienjarige leeftijd in 1934 in Amsterdam als persfotograaf. In de oorlogsjaren was hij actief in het verzet en volgde een schildersopleiding aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam, waar hij in de klas zat met onder meer Karel Appel. Bij het grote publiek is Bert Haanstra niet bekend om zijn schilderijen, tekeningen en foto’s. Haanstra had een eigen stijl van schilderen met een voorkeur voor portretten en oog voor het detail. Directeur Egbert Barten van het GDI is trots op de tentoonstelling: ‘Twee maanden lang zijn verschillende onbekende schilderijen, tekeningen en foto’s van Bert Haanstra voor iedereen te zien! Bovendien bieden de tentoonstelling en het boek een aanvulling op het beeld van de kunstenaar Bert Haanstra.’ Zaterdag 16 augustus verzorgt Hans Schoots om 15.00 uur in de tentoonstellingsruimte een korte lezing over de geschiedenis van Bert Haanstra’s schilderijen.

Het GDI, Dorpsstraat 612 in Noord-Scharwoude heeft vanaf 16 augustus tot en met 15 oktober 2014 een tentoonstelling over de kunstenaar Bert Haanstra. De tentoonstelling is maandag, woensdag en zaterdag open van 14.00 uur tot 17.00 uur,de toegang is gratis. Het boek Bert Haanstra schilder, tekenaar, fotograaf (kleurendruk, formaat 28 cm x 28 cm, 96 pagina’s) van Hans Schoots is te koop in het GDI voor € 24,95.

Zelfportret met Nita (1944), Collectie GDI.

Zelfportret (1945/1946?), Collectie GDI.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Schilderijen en tekeningen aan de wand Met de klok mee, te beginnen bij de schildersezel. Alle schilderijen en tekeningen door Bert Haanstra (eigendom familie Haanstra tenzij tussen haakjes anders vermeld)

1. Portret van mijn vrouw 1, 1944 (Jurre Haanstra).
2. Portret van Rimko, 1953 (Rimko Haanstra).
3. Lijnbaansgracht, 1943 (Jurre Haanstra).
4. Portret van mevr. J. Wijtmans-Bauw, januari 1946 (Riet Wijtmans-Griffioen).
5. Stilleven met blauwe vis, 1944.
6. Vrouw in bruine pij, ca. 1944.
7. Portretstudie van meisje in matrozenpakje, 1944.
8. Portretstudie van een oude man bij kunstlicht, februari 1944.
9. Portretstudie van een oude dame bij kunstlicht, februari 1944.
10. Stilleven met bokkingen, december 1945.
11. Portret van Dhr. Van Oostveen, 1942.
12. Het loze vissertje, 1940-1941 (Axel Noor).
13. Moeder (Jansje Haanstra-Schuiveling op 87-jarige leeftijd), 27 januari 1981 (tekening).
14. De chimp ‘Gorilla’, augustus 1992 (tekening).
15. Zelfportret 2, 1945-1946?
16. Zelfportret 4, augustus 1992 (tekening).
17. Zelfportret met Nita, 1944.

Daarboven het buurmeisje van de familie Mettes, Veronica Visser, getekend door Haanstra.
Uitgeleend door familie Haanstra en Mevrouw Sijn-Visser

FOTO’S VOOR HET VERZET
In de Tweede Wereldoorlog fotografeerde Haanstra voor het verzet kaarten en plattegronden van militair belangrijke objecten. Via geheime routes gingen ze naar de geallieerden in Londen. Hij maakte ook pasfoto’s voor valse persoonsbewijzen en legde de activiteiten vast van het ‘Net Brand’, een illegaal telefoonnetwerk in Amsterdam.

SCHIETPARTIJ OP DE DAM, 7 MEI 1945

Haanstra maakte de foto rechts, van mensen die wegduiken voor de kogels van Duitse militairen. In de rode cirkel op de foto links (naast de vrachtwagen) zat hij toen hij de foto maakte.
Een hartinfarct was in 1980 aanleiding voor Bert Haanstra om voor het eerst in meer dan dertig jaar weer te gaan tekenen. Hij portretteerde familieleden, vrienden en bekende Nederlanders en gaf ze het portret cadeau. Zichzelf bekeek hij in de scheerspiegel.
Toon Hermans tekende hij in 5 uur en 26 minuten. Toon sloeg terug met dit tekeningetje van Bert, waarvoor hij 48 seconden nodig had.
De resultaten verschenen in het boek Twintig portrettten.
Tekeningen uitgeleend door familie Haanstra

FRAGMENTEN UIT EEN SCHILDERSBESTAAN V.l.n.r.:

Haanstra’s vissende geliefde Jet Fiddelaar (foto, 1940). Zie ook het schilderij ‘Het loze vissertje’.
Portret van Jet Fiddelaar. Foto van een schilderij uit 1940-1941 dat niet is teruggevonden.
Daaronder: uitzicht uit Bert Haanstra’s atelier op Kerkstraat 174, Amsterdam (foto, ca 1941)
Portret van blonde vrouw (1944?). Zat waarschijnlijk model op de Rijksakademie.
Wit paard (1944?). Rijksakademiedocent Gerard Westermann was paardenliefhebber, dus moesten ook de studenten eraan geloven.
Het schilderij ‘Stilleven met bokkingen’ was eerst groter.
Met het schilderij ‘Stilleven met masker van Nefertete’ (1942?) betaalde Haanstra de slager.
Haanstra overschilderde helaas zijn portret van beeldhouwer Willem Rädecker (1942).
Uitgeleend door Axel Noor en familie Haanstra

BOORDFOTOGRAAF OP DE DEMPO

In 1937-1938 was Bert Haanstra voor twee reizen Rotterdam-Batavia v.v. in dienst als boordfotograaf op het lijnschip Dempo van de Rotterdamsche Lloyd. Hij verkocht foto’s aan de passagiers, mogelijk ook in albums zoals dit. In zijn eigen exemplaar staan kiekjes van hemzelf en het personeel, maar ook een aantal fotomontages van foto’s die hij in havens onderweg maakte, bijvoorbeeld in Tanger.
Of het handgeschilderde schip op de omslag door Haanstra is gedaan, is niet bekend.
Uitgeleend door filmmuseum Eye

SPOREN VAN VIJF JAAR WERK ALS PERSFOTOGRAAF: 1934-1939

Bert Haanstra werkte vijf jaar als persfotograaf, onder meer in dienst van de Vereenigde Fotobureaux. Daarna begon hij met collega Bap Ietswaart een eigen bedrijfje: Express. Van de duizenden persfoto’s die hij in al die tijd maakte, zijn er weinig terug te vinden. V.l.n.r.:
Haanstra’s eerste ca. 50 persfoto’s plakte hij in dit schrift (oktober 1934-januari 1935).
Uitgeleend door filmmuseum Eye
Portret van Bert Haanstra, gemaakt door zijn collega bij de Vereenigde Fotobureaux Theo Scheffer.
Het bedrijfsstempel van het fotobureau van Bert Haanstra en Bap Ietswaart.
De Alhambrabioscoop in Amsterdam (1938-1939). Een van de zeer weinige foto’s die van Express bewaard zijn gebleven.
Uitgeleend door Hans Schoots en Axel Noor

Een interview met Hans Schoots is te beluisteren op de Lief Langedijk website klik hier