Aanstaande zondag is in het Geoffrey Donaldson Instituut (GDI) in Noord-Scharwoude de korte speelfilm ‘The creature from under the bridge’ te zien. De filmvertoning is tijdens de literaire manifestatie ‘Verhalen halen’ van Lief Langedijk. De film is geproduceerd door het GDI en deze zomer op diverse locaties in Noord-Scharwoude opgenomen. De filmvertoning is in de in mei in gebruikgenomen professionele, moderne filmzaal met uitmuntende geluidskwaliteit en twaalf luxe bioscoopfauteuils. De komende maanden zijn er verschillende speelfilms te zien.

Tijdens ‘Verhalen halen’ van Lief Langedijk is de expositie over Laurel en Hardy open en is ‘The creature from under the bridge’, parodie op horrorfilms met monsters uit de jaren vijftig van de vorige eeuw net als de filmzaal te bekijken. De film is zondag 25 september te zien om 13.30 uur, 14.30 uur, 15.30 uur en 16.30 uur. De filmzaal is niet toegankelijk voor mensen die slecht ter been zijn. Na deze eerste filmvertoning volgen de komende maanden diverse films uit eigen verzameling of uit verzamelingen van particulieren. In onder meer het GDI is de uitgebreide folder met het filmprogramma 2016 af te halen.

postergdicreatureVrijdag 30 september is van Enzo Castellari de oorlogsfilm ‘Adelaars’ over Duitse geheim agenten in Engeland uit 1969 te zien. De Italiaan is inspiratiebron voor de regisseurs Quentin Tarantino en Martin Koolhoven.  Woensdag 5 oktober geeft directeur Egbert Barten voorafgaand aan de filmvertoningen die avond een inleiding over filmrestuaratie en zijn er twee recent door het GDI gerestaureerde films te zien: de Amerikaanse komedie ‘An exciting honeymoon’ uit 1912 en de korte Nederlandse reclamefilm ‘Eau de Cologne Russe Me-Ko’ uit ongeveer 1920. Die avond zijn ook de oudste bekende bewegende beelden van de Broeker Veiling (uit een filmjournaal uit 1944) en de curieuze korte speelfilm ‘Killer dog’ uit 1936 over een herdershond die de doodstraf kan krijgen te zien. Een week later zijn uit eigen verzameling drie korte Nederlands ondertitelde Laurel en Hardy-films uit hun hoogtijdagen van de Hal Roach Studios te zien. Vooraf is er een een korte inleiding over deze prints van het Amstelveense bedrijf Express Film door Son of the Dessert en filmhistoricus Egbert Barten. Woensdag 19 oktober is een lange compilatiefilm uit 1970 te zien over vier filmclowns met veel fragmenten uit films van Laurel en Hardy, Buster Keaton en Charley Chase.

Het GDI projecteert in principe 35mm films, zogenoemde vintage prints. Het Donaldson Instituut projecteert bij voorkeur film om de historische cinematografische sensatie van de analoge cinefilie te herscheppen. Vanwege vertoningsrechten kan het GDI niet altijd de titel van een film noemen, maar moet dan volstaan met een omschrijving. Wie nieuwsgierig is kan via een e-mail aan het GDI de titel te weten komen.

Het volledige filmprogramma van het GDI staat op de agenda pagina.

Een toegangskaart voor de filmvertoningen vanaf 30 september kost tien euro. Reserveren is verplicht en kan via egbertbarten@donaldsoninstituut.nl of door tijdens de expositietijden een kaartje te kopen. Het GDI is gevestigd aan de Dorpsstraat 612 in Noord-Scharwoude en maandag, woensdag en zaterdag open van 14.00 uur tot 17.00 uur. Het GDI is een particulier initiatief en bestaat zonder subsidie van de overheid.